Utbildningsfilm Geografi

Stenar och bergarter

Visste du att allting började med damm? Eller stoft som det också kallas. Rymdstoft svävar i universum sedan begynnelsen. Och för ungefär 4 miljarder år sen slumpade det sig så att stora gasmoln med stoft samlade ihop sig någonstans i vårt solsystem. Det blev en snurrande stoft- och gasvirvel som bildade ett glödande klot. Planeten jorden var född. Och därinne uppstod ämnen som smälte ihop till mineraler som i sin tur blev vår jordskorpa. Tack vare det fasta skiktet av sten på jordytan kan vi i dag leva på land!

I filmen listar barn ut vilken bergart olika stenar tillhör och professor Lunatus visar att kristallstrukturer avgör om en bergart är mjuk eller hård.

Tidkoder:

• 00:00     Stenarnas uppkomst