Utbildningsfilm Biologi

Epilepsi som barn

Summer berättar
Summer är 12 år och har epilepsi. Om hon blir för varm eller för kall eller tittar in i blinkande eller starka lampor får hon ett kraftigt anfall och det utlöser något i hjärnan. Det kan ske när som helst, var som helst. Efteråt minns hon inte anfallen, som kan pågå i 10–15 sekunder. Summer tror att de påverkar betygen mycket. På skolutflykter är Summer den enda som har sin mamma med för att ge medicin. Det är pinsamt och jobbigt.

Serien "Sjuk som barn" uppmärksammar barn som av olika anledningar inte kan gå till skolan för att de är sjuka. Hur är det att vara sjuk under en längre tid? Vad innebär det att ha sjukdomar som epilepsi, leukemi eller svår allergi? Lär dig mer om sjukdomarna och hur det kan kännas att inte alltid få gå till skolan.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017