Utbildningsfilm No/biologi

Människans kropp – våra fantastiska celler 1

Hur blir ett barn till och varför åldras vi? I första delen av Människans kropp får vi lära oss om människans utveckling från befruktning till att bli en nyfödd människa. Vi kommer alla från en enskild cell som under en livstid blir 60 biljoner celler som forskarvärlden vet allt mer om.

Forskning har visat att fostret producerar celler som påverkar barnets framtida liv. Det har visat sig att cellers prenatala påverkan på barnet väger tyngre än generna. Det är cellerna som styr när förlossningen ska ske. När vi lär oss nya saker börjar nervcellerna arbeta och synapser bildas mellan neuronerna. Visste du att nyfödda barn är förberedda på att lära sig alla språk i världen, en förmåga som minskar redan under det första levnadsåret. Vi får också lära oss om oxytocinets betydelse för vår förmåga att knyta an till varandra.

• Produktionsland: Tyskland
  • Produktionsår: 2015