Mary Shelley och Frankenstein
Filmen skildrar tillkomsten av Mary Shelleys roman Frankenstein, eller den moderne Prometheus (1818). Boken anses vara föregångare till science fiction-genren. Men hur fick 19-åriga Mary idén till berättelsen? I originalutgåvan var författarinnans monster känsligt, intelligent och vältaligt, men blev avvisad av den unge läkarstudenten Victor Frankenstein, som var förskräckt av att ha skapat varelsen. I senare omtolkningar har monstrets inre och känsliga egenskaper strukits. Den gotiska skräckromanen är i dag mer aktuell än någonsin i och med utvecklingen av genteknik, AI, robotar och humanoider. Vilka faror finns och vad är etisk försvarbart?
Filmen passar utmärkt i undervisningen av den litterära epoken romantiken i kontrast mot upplysningen. Den underhållande filmen levandegör Shelleys text med dramatiseringar, klipp från den berömda filmen av Boris Karloff , intressanta analyser av litteraturvetare liksom bilder från historisk forskning på levande varelser.
Kapitel:
Presentation (00:00)
1. Mary Shelley (04:35) ”Hur fick jag en sådan avskyvärd idé”
2. Victor Frankenstein (08:41) ”Vem kan föreställa sig fasorna med mitt hemliga slit…”
3. Monstret (20:12) ”Om jag inte kan väcka kärlek, ska jag inge fruktan”
4. Bönfallandet (32:43) ”Varför skapade du ett så hemskt monster?”
5. Monstrets brud (40:54) ”Åh! Min skapare, gör mig lycklig!”
6. Profetian (45:40) ”Du är min skapare, men jag är din överman!”
Epilog (49:30 – 54:49
- Produktionsland: Frankrike
- Produktionsår: 2018
- Ämnen: Svenska Svenska som andraspråk Historia Religionskunskap Psykologi och filosofi Teknik Biologi
- Målgrupper: Grundskola 7-9 Gymnasieskola Vuxenutbildning
- Språk: Engelska, Franska
- Textade språk: Svenska
- Ålder från: 15 år
- Speltid: 54 min
- Artikelnummer: EDU0232