Spelfilm plus Drama/sci-fi

The Circle

När Mae Holland blir anställd på The Circle, världens mest framgångsrika internetbolag, tycker hon att hon fått sitt livs bästa jobb. The Circle länkar ihop användarnas personliga e-post, sociala medier, bank och inköp med företagets universella operativsystem och skapar en online-identitet och en ny transparant era. Mae blir företagets ansikte utåt och dess talesperson men snart börjar hon förstå vidden av företagets ambitioner och konsekvenserna av deras tjänster.

Filmen kan få ungdomar att fundera över vikten av att ha en privat sfär och integritet och öppna ögonen för konsekvenserna av sökmotorer och sociala mediers algoritmer.Filmens fiktion är i dag nära den verklighet vi lever i. Hur påverkas vi för egen del och hur påverkas demokratin och samhället av utvecklingen? Varför har GDPR införts i många länder? Är det bra eller dåligt tycker du?

En filmatisering  av Dave Eggers bok The Circle med med Emma Watson och Tom Hanks i huvudrollerna.

• Originaltitel: The Circle
  • Produktionsland: USA