Utbildningsfilm Kemi

Lilla brandstyrkan 4 – Släcktekniker

Del 4 av 10. Lektion 3. Lektion om olika sätt att släcka brand. Det finns flera verktyg som skumsläckare och koldioxidsläckaren som kväver branden. Den vanligaste brandorsaken i hem är brand i kastrull. Det släcks bäst med lock som läggs på från sidan, inte uppifrån! Om en människa brinner läggs en brandfilt på huvudet först, därefter på kroppen. Till sist får Lilla Brandstyrkan göra ett samarbetsprov och tillsammans släcka bränder!

Sex mellanstadiebarn är utvalda att vara med i serien Lilla Brandstyrkan. De tränar som riktiga brandmän gör på sin utbildning, med riktiga instruktörer från Räddningstjänsten Syd. Brandmannen Jonas är huvudlärare.

SVT logotyp

• Produktionsland: Sverige