Utbildningsfilm Historia, Bild

Konstverk speglar sin tid – Marie-Antoinette och hennes barn, 1787

Revolutionen är på väg. Marie-Antoinette har blivit otroligt impopulär. På gatorna delar folk ut flygblad med budskapet att ”den österrikiska skökan” måste elimineras. Konstnären Elisabeth Vigée-Le Brun försöker med sin tavla, Marie-Antoinette de Lorraine-Habsbourg, Frankrikes drottning och hennes barn (1787), ge en annan, sympatisk bild av drottningen. Men det är för sent att vinna den rasande opinionens kärlek. Vad kan vi utifrån denna propagandatavla förstå om det sena 1700-talets Frankrike?

Tavlan hänger idag på Musée national du Châteaux de Versailles et de Trianon i Versailles utanför Paris.

Programmen i serien undersöker konsthistorien på ett nytt sätt. Varje film analyserar ett konstverk, och lyfter samtidigt detaljer i målningarna för att berätta om den tidsanda som rådde. Genom bildanalysen och dess tolkningar framträder en rik bild av en historisk epok, som belyser allt från krig, ekonomi, revolution, tro eller vetenskap.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2015