Utbildningsfilm Historia, Bild

Konstverk speglar sin tid – Penningväxlaren och hans hustru, 1514

1500-talets Antwerpen. Marknaden i staden är ett finansiellt centrum med ett nav av handel, råmateral och exotiska produkter. Medeltiden är på väg mot sitt slut med renässansen väntande runt hörnet. Konstnären Quinten Massys arbetar mitt i centrum och målar 1514 ett konstverk som senare anses vara ett mästerverk från den flamländska renässansen. Men vad föreställer tavlan? Och vad berättar den om staden, landet och upptäcksresor i en historisk kontext?

Tavlan hänger idag på Louvren i Paris.

Programmen i serien undersöker konsthistorien på ett nytt sätt. Varje film analyserar ett konstverk, och lyfter samtidigt detaljer i målningarna för att berätta om den tidsanda som rådde. Genom bildanalysen och dess tolkningar framträder en rik bild av en historisk epok, som belyser allt från krig, ekonomi, revolution, tro eller vetenskap.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2016