Utbildningsfilm Klartänkt

Argumentationsfel

Vetenskaplig metod, att undvika tankefällor och argumentationsfel – det är teman för de fyra filmerna i Klartänkt. Filmerna passar utmärkt för ämnena fysik, teknik, biologi, svenska.

”Hur kan du säga att människor måste sluta med aktiviteter som gör att
 jorden värms upp? Jag vet att du alltid får skjuts i bil till skolan.”
”Himlakroppar påverkar oss. Inte, säger du. Men kan du kanske bevisa att de inte gör det?”

Den avslutande filmen i serien, Klartänkt 4, handlar om argumentation. Syftet är att uppmärksamma eleverna på argumentationsfel som i exemplen ovan, så att de får en känsla för hur de låter och inte låter sig luras av dessa. På så sätt kan de lättare föra diskussioner utan att fastna i fällor som gör att samtalen inte leder någonstans. Filmen illustrerar argumentationsfelen med exempel från tidigare filmer i serien men också med fall som är vanliga i all argumentation.