Utbildningsfilm Svenska

Katitzi – Barnhemmet (del 1)

Katitzi bor på ett barnhem någonstans i Sverige.  Detta avsnitt utspelas under Katitzis vardag på barnhemmet och vi möter hennes bästa vänner, Gullan och Pelle, hennes trätokamrat Ruttan  samt föreståndarinnorna på barnhemmet; den snälla fröken Kvist och den ovänliga fröken Larsson.

På en varm sommardag får barnhemsbarnen gå ner och bada, Alla rusar ivrigt i vattnet förutom Katitzi som blir sittande kvar på bryggan. För hon kan inte simma. Detta råkar Ruttan höra och hånar Katitzi som knuffar i henne i vattnet. En dag kommer Katitzis pappa för att hämta henne, men Katitzi var så liten när hon blev bortlämnad att hon inte minns sin pappa. Därför gömmer hon sig och får stanna kvar på barnhemmet en tid.

Fröken Kvist berättar för Katitzi om hennes familj och  Katitzi är inte längre rädd för att lämna barnhemmet. I stället blir det en avskedsfest för Katitzi pappa kommer och hämtar henne med bil.

Bokserien om Katitzi har getts ut på nytt under 2015.

Regissör: Ulf Andrée
Distributör: Telepicture Marketing LTD