Influencers och dold reklam
Många unga följer personer på sociala medier som delar med sig vad de gör varje dag, hur de tränar, shoppar eller gullar med hunden. Men bakom fasaden vill de påverka så att du köper samma produkter som de använder. För de tjänar pengar på det. Då är man en influencer. Även om det verkar oskyldigt är det inte så. Företag lägger allt mer pengar på sådan marknadsföring och de som tittar är allt yngre. Ofta är det dold reklam som är förbjudet i marknadsföringslagen. Men ungdomar kan vara en maktfaktor om alla hjälps åt att anmäla dold reklam.
- Varför visar influencers upp sin vardag och tipsar om "bra" saker? Vad behöver du egentligen?
- Produktionsland: Sverige
- Produktionsår: 2024
- Ämnen: Hem- och konsumentkunskap Samhällskunskap
- Målgrupper: Grundskola 4-6 Grundskola 7-9
- Språk: Svenska
- Textade språk: Svenska
- Ålder från: 10 år
- Speltid: 9 min
- Artikelnummer: EDU0451