Gaming – en miljardindustri
Idag omsätter spelföretagen mer än hela världens sportindustri, men hur ser spelföretagens affärsmodeller ut och vad behöver vi tänka på för att vara medvetna konsumenter när vi spelar? Vi kan triggas till köp inuti spelen, men vi kan också påverkas av våra spelförebilder utanför spelen.
Ungefär 40% av allt innehåll på YouTube är kopplat till spel och flera av spelkanalerna är sponsrade av spelföretag, vilket betyder att spelföretagen betalar pengar för att kanalen ska visa en viss typ av innehåll. Enligt svensk lag ska de här sponsrade inläggen ha tydlig reklammärkning, men det är något som många saknar.
Vi berättar om vad du som konsument kan hålla utkik efter för att lättare kunna identifiera dold reklam. Vi berättar också vad du behöver vara uppmärksam på när du spelar.
Reklamstrategierna förändras i takt med teknikutvecklingen och vår mediekonsumtion. Därför har vi producerat två utbildningsfilmer: en om influencerbranschen och en om gaming.
- Produktionsland: Sverige
- Bolag: Filmpedagogerna Folkets Bio
- Produktionsår: 2021
- Ämnen: Samhällskunskap Hem- och konsumentkunskap Svenska Teknik
- Målgrupper: Grundskola 4-6 Grundskola 7-9
- Språk: Svenska
- Textade språk: Svenska
- Ålder från: 11 år
- Speltid: 12 min
- Artikelnummer: EDU0398