Utbildningsfilm Kemi

Från alkemi till kemi

Kemins historia börjar med de grekiska filosofernas tankar ”Vad består världen av?” Sedan vidare genom de alkemiska, ostrukturerade och många gånger farliga experimenten till kemins fader Jabir Ibn Hayyan, 700 e.kr. Han systematiserade och antecknade det han upptäckte. Strax efter, 870 e.kr, inleddes kategoriseringen av ämnen tack vare Razis noggranna anteckningar om ämnens egenskaper och utseende. Razi var alltså en föregångare till Scheele, Curie och andra upptäckare av grundämnen från 1700-talet till nu!

Professor Jim Al-Khalili är berättare i denna spännande och animerade berättelse som beskriver hur kunskapen om grundämnen och periodiska systemet men också arbetsmetoden inom kemi växte fram och vad som händer nu.

Filmen var ett bidrag som användes på: International Year of the Periodic Table Paris, 2019 tillsammans med UNESCO för att inspirera unga elever till kemiämnet.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2019