Utbildningsfilm Biologi

Förstå upptäckten – Virus och bakterier

Virus och bakterier – små men tuffa

Historiskt har vi bara kunnat titta på när sjukdomar drabbat människan. Idag kan vi bota, förebygga och till och med utrota sjukdomar eftersom vi kan och vet så mycket mer. Vägen dit gick genom olika kemister och läkare såsom Pasteur, Semmelweis, Fleming och många fler.

En förutsättning för de medicinska framstegen var utvecklingen av mikroskop som kan förstora det ögat inte kan se. Det gör att vi nu kan beskriva olika mikroorganismer såsom virus, bakterier och encelliga svampar; hur de ser ut och lever. Men vissa framsteg kom med sunt förnuft, som att tvätta händerna.

• Varför kallar man inte virus för levande?
  • Attack är bästa försvar enligt Pasteur, förklara!
  • Hur fungerar antibiotikaresistens?

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer ska du sträcktitta på serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021