Utbildningsfilm Hälsa

Evas känslokoll – Skam

Programledaren Eva Funck berättar att känslan skam ska hjälpa oss att fungera ihop med andra människor. Vi känner skam när vi  märker att andra tycker att vi gjort något fel.

Det finns tre vanliga sätt att reagera på när vi känner skam: Skylla på andra, bli otröstligt ledsna eller försöka bli felfria. Eva berättar att hon kände skam för att hon var ensam om att inte kunna koncentrera sig i skolan, därför visar Eva knep på hur vi kan lära vår hjärna att fokusera.

Tips i ämnena svenska och svenska som andraspråklåt eleverna arbete med sitt känslospråk när de sett programmen. Vilka ord finns för att uttrycka ilska, medkänsla, glädje, oro, sorg och så vidare. Finns det också slangord för olika känslor? Hur använder du orden? Väljer du olika ord beroende på vem du pratar med eller skriver till? Varför då i så fall?

SVT logotyp