Utbildningsfilm Mytologi

Orfeus – kärlekens lovsång

Myten om det unga kärleksparet Orfeus och Eurydike har fängslat oss i århundraden. Halvguden Orfeus sjöng så vackert att hans röst förtrollade dem som hörde den. Det sägs att Greklands gamla ekar aldrig har glömt hans melodier så vissa av dem har förevigats i den ställning de hade under sin sista dans. Eurydike var behagfull och vacker och det unga paret älskade varandra djupt. När Eurydike hastigt dör kan Orfeus inte acceptera förlusten. Han nedstiger i Dödsriket, ett rike som ingen någonsin har återvänt ifrån, för att hämta henne tillbaka. De grekiska myterna har skapats för att förklara det oförklarliga. Myten om Orfeus och Eurydike tar upp frågan om dödens slutgiltighet, men den tar också upp alla våra missade möjligheter. Allt det som vi ibland kanske låter oss gå förbi.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2015