Utbildningsfilm Biologi

Bacillakuten: Baciller och kräks

Underhållande faktaprogram för barn om vardagssjukdomar. Varför har vi bakterier? Det blir experiment kring handtvätt och tips om hur man undviker att bli sjuk. Vi får också besöka isoleringen på ett sjukhus för att få veta vad man gör om man blir uttorkad.

Medverkande: Mikrobiologen Elisabet Holst och orkestern Bacillerna. Programledare: Petter Oest.

Bacillakuten är ett underhållande faktaprogram för de mindre barnen och deras föräldrar. Här träffar vi barn och läkare och får reda på en massa om vinterkräksjukan, förkylningar, hosta, astma och huvudvärk. Varför smakar kräks illa, hur smittar det och varför har vi bakterier? Varför måste man vara förkyld och varför är blod rött? Är det farligt att svälja snor? Varför måste man borsta mjölktänderna när man ändå ska få nya? Programledaren Petter Oest ger tips på hur du undviker att bli sjuk och hur du underlättar när du väl blivit sjuk. Det blir också experiment och besök på sjukhus.

SVT logotyp