UR Svenska

Världens språk : Spanskan vs engelskan

Vilket språk kommer vara framtidens världsspråk? Idag konkurrerar fem språk om titeln som världens största språk: engelska, spanska, kinesiska, arabiska och hindi. Det verkar som att slaget kommer att stå mellan den idag dominerande engelskan och det snabbt växande spanskan. Fatima skajpar med Adriana Nobre de Mello Cardoso i Brasilien för att höra varför man beslutat att införa spanska som det första utländska språket man får lära sig i skolan. Hon träffar också världsomseglaren Danjel Henriksson och språkvetaren Maria Clara Medina för att prata om vilket språk som är mest användbart när man angör hamnar världen över. Sara Murillo Cortes och Tigran Feiler undersöker om spanskan kommer ta över USA.
  • Originaltitel: Världens språk : Spanskan vs engelskan
  • Bolag: UR