UR Svenska

Världens språk : Kina tvingar Tibet byta språk

I sin strävan efter språklig enhet i Kina blir den kinesiska staten alltmer kompromisslös. Med en aktiv språkpolitik försöker de få alla att kommunicera på rikskinesiska och skriva med förenklade tecken. På Östasiatiska museet träffar vi intendenten Si Han som berättar varför det är så viktigt att alla kineser talar samma språk. Men ett enspråkigt Kina är inte drömmen för alla. Framförallt i Tibet protesterar man mot politiken. Tensin Tsundue berättar hur man i Tibet tvingas införa rikskinesiska som skolspråk och enda officiella språk. I New Yorks Chinatown är det fortfarande den kantonesiska dialekten som är mest gångbar. Kan den kinesiska språkpolitiken nå ända hit? Vi träffar Kim som kämpar för att kantonesiskan ska överleva.
  • Originaltitel: Världens språk : Kina tvingar Tibet byta språk
  • Bolag: UR