UR Biologi

Yvonne Nygård berättar om sin forskning kring cellfabriker - mikroorganismer som kan producera biobränslen och kemikalier av rester från skogs- och jordbruk. Eridan Rocha Ferreira berättar om sin forskning för att minska sjuklighet hos nyfödda barn - framför allt hur vissa proteiner skulle kunna skydda mot hjärnskador. Moderator: Fredrik Berling. Inspelat den 4 oktober 2020 på Göteborgs universitet. Arrangör: Vetenskapsfestivalen.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Vetenskapsfestivalen 2020 : Cellfabriker och skyddande proteiner för spädbarn
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Eridan Rocha Ferreira, Yvonne Nygård, Fredrik Berling, Christina Backman
  • Produktionsår: 2020