Hoppa till innehåll
  Vänligen logga in för att se på film

Här kan du skapa ett klipp

Obs! tidskoden blir inte alltid exakt. Klippet kan börja någon sekund före eller efter vald tid.
Ange tiden i formatet, (mm:ss)

Kopiera den skapade länken till adressfältet i din webbläsare

UR Pedagogiska Frågor

UR Samtiden - Tillgänglighet och hälsa : Utveckling och lärande

Petri Partanen, leg. psykolog och Skolutvecklarna, har skrivit boken "Från Vygotskij till lärande samtal". Vygotskij var en rysk psykolog. Vad var det som fungerade i skolan? Vad var svårt? Föreläsningen handlar om lärande och utveckling. Att skapa lärande oavsett barns förutsättningar. Det handlar om behov av stöd, men det handlar också om barn generellt. Alla barn är experter på lärande. Det finns några forskare som forskat mycket om hjärnan. En har sagt; "För att förklara mänskligt medvetande behöver man titta bortom den mänskliga organismen". Hur är det att vara människa i dag? Vilken effekt har kulturen på människan? Man får inte utgå från att det finns ett sätt att tänka hos barn. Petri Partanen ställer frågan hur det var att gå i skolan 1917 i Sverige?
  • Originaltitel: UR Samtiden - Tillgänglighet och hälsa : Utveckling och lärande
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2010
  • Ämnen: Pedagogiska frågor
  • Målgrupper: Vuxenutbildning
  • Språk: Svenska
  • Speltid: 51 min
  • Tillgänglig till: 2024-06-30