UR Psykologi

UR Samtiden - Människans natur : Utveckling av barns sociala förmåga

Väldigt tidigt i livet har vi en känsla av vad som är rätt och fel. Ettåringar kan samarbeta, dela med sig och även visa skamkänslor om de gjort fel. Men barn är inte alltid så rättvisa och vänliga. Vår starka gruppkänsla gör att vi också kan känna aversion mot andra grupper. Malinda Carpenter, forskare i psykologi vid Max Planck-institutet, menar att det är enkelt att öka barns socialt hjälpsamma beteende. Utbildningsprogram för små barn ger ökad tolerans och fler vuxna som accepterar olikheter. Arrangör: Antonia Ax:son Johnsons stiftelse för miljö och utveckling.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Människans natur : Utveckling av barns sociala förmåga
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2011