UR Pedagogiska Frågor

UR Samtiden - Learning study : I variationsteorins kölvatten

Anna Vikström berättar om variationsteorin, som ger möjlighet att tala om och utveckla undervisning på ett fritt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, utan om att kunskap och förståelse kan värderas i relation till ett visst syfte, menar hon. Även mycket unga elever kan utveckla sin förståelse för tämligen abstrakt naturvetenskap om möjligheterna erbjuds dem. Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds. Med "rätt" undervisning kan även mycket unga elever utveckla en komplex förståelse.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Learning study : I variationsteorins kölvatten
  • Bolag: UR