UR Biologi

Dykning är ett viktigt verktyg för rikets säkerhet, men också i arbetet med havsbaserad vindenergi. Dekompressionssjuka, eller dykarsjuka, är en farlig risk för alla dykare. Ett forskarteam på Blekinge tekniska högskola arbetar nu med att ta fram en tabell som reglerar vilka djup som är säkra för dykaren och hur länge man kan vara nere, berättar Oskar Frånberg, docent i systemteknik och föreståndare för Nationellt undervattentekniskt centrum - och själv en passionerad dykare. Inspelat på Blekinge tekniska högskola i Karlskrona den 31 mars 2021. Arrangör: BTH.
  • Actors: Oskar Frånberg;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Forskning för samhällets utmaningar : Ny modell för att minska dykarsjuka
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021