UR Biologi

Under de senaste åren har flera larmrapporter kommit om den omfattande minskningen även av ryggradslösa djur, berättar Nils Ryrholm, professor i zoologi. Djuren är viktiga för världens ekosystem. Med hjälp av framtagna syntetiska locksubstanser, så kallade feromoner, kan man spåra viktiga indikatorarter som visar på stor biologisk mångfald och höga naturvärden till en lägre kostnad än tidigare befintliga metoder. Inspelat på Högskolan i Gävle den 8-9 april 2021. Arrangör: Högskolan i Gävle.
  • Actors: Nils Ryrholm;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Forskardagarna vid Högskolan i Gävle 2021 : En doft av biologisk mångfald
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021