UR Pedagogiska Frågor

När den gamla keramikverkstaden på Capellagården dömdes ut som oduglig, fick Torleif Johansen och hans kollega Leo Simonsson i uppdrag att planera för en helt ny verkstad. Erik Asmussen, känd för sina mänskliga byggnader, anlitades som arkitekt för bygget. Det hela resulterade i en ovanligt utformad byggnad, där hela arbetslinjen är noga genomtänkt. Svante Öquist intervjuar Torleif Johansen, keramiklärare på Capellagården på Öland. Inspelat den 27 maj 2021. Arrangör: Capellagården.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Capellagården - Siv och Carl Malmstens skola : Keramikverkstaden - arkitekturen och funktionen
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Torleif Johansen, Svante Öquist