UR Samhällskunskap

Hat och hot flödar på nätet. Lagstiftningen om olaga hot och kränkningar har uppdaterats så att det finns en chans att få rättslig hjälp. Moa Bladini, forskare och lärare i straff- och processrätt, berättar om det rättsliga skydd som finns idag. Mårten Schultz, ordförande för Institutet för juridik och internet, berättar om vad en enskild person kan göra som blivit utsatt för kränkningar på internet. Moderator är Fredrik Selin. Inspelat den 15 oktober 2019 på Norra Latin i Stockholm. Arrangör: Brottsoffermyndigheten.
  • Actors: Moa BladiniMårten SchultzFredrik Selin;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Brottsoffermyndighetens jubileumskonferens 2019 : Hot, hat och förtal på nätet
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2019