UR Pedagogiska Frågor

UR Samtiden - Barns psykiska hälsa : Riktade insatser i skolan

Uthållighet och koncentrationsproblem är skäl till att en del barn har svårt att klara sig i skolan. Att misslyckas i skolan har en direkt länk till beteendeproblem, säger Bo Vinnerljung, professor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Stöd hemifrån och ett starkt stöd i skolan kan underlätta för dessa barn. Var femte pojke och ungefär var tolfte flicka har dåliga betyg, motsvarande 2,4 enligt den gamla betygsskalan. Och bra skolresultat är också omvänt en faktor som motverkar psykisk hälsa. Detta märks tydligt i till exempel självmordsstatistik.
  • Originaltitel: UR Samtiden - Barns psykiska hälsa : Riktade insatser i skolan
  • Bolag: UR