UR Idrott Och Hälsa

Tränarens himmel och helvete : Rättigheter och skyldigheter

Idrotten har ett tydligt uppdrag, ett uppdrag som förpliktigar. För att få nästan 2 miljarder kronor i statligt stöd så ska man följa det som kallas barnkonventionen. Det är något som de flesta idrottsledare aldrig hört talas om, och framförallt inte har en aning om hur man applicerar i verksamheten. Tillsammans med Rädda Barnen reder vi ut vilka delar i barnkonventionen man faktiskt strider emot när man som tränare agerar på olika sätt. Dessutom åker vi till Göteborg och träffar innebandyföreningen som låter barnkonventionen genomsyra hela sin verksamhet, och vet hur man omsätter luddiga paragrafer till konkreta handlingar.
  • Originaltitel: Tränarens himmel och helvete : Rättigheter och skyldigheter
  • Bolag: Filmriding & Company för UR