UR Samhällskunskap

Studio 65 : Barnbarn – om livets efterrätt

Att ha barnbarn beskrivs ofta som livets efterrätt. Men det är inte så enkelt att man bara kan sitta ner och njuta. Hur gör man föra att hantera oro, konflikter och det ibland krävande arbete som barnbarn kan medföra? Vi lyfter både de positiva aspekterna för livskvalitet och hälsa, och de utmaningar det innebär. Programmet gästas av Leif GW Persson, som själv har tretton barnbarn, och av psykologen Anna Bennich, som svarar på frågor i tidningar, radio och tv. Dessutom diskuterar vi "hybridfamiljer". Det blir ju allt vanligare att den klassiska kärnfamiljen övergår till en brokigare skara av ingifta barn och bonusföräldrar.