UR Samhällskunskap

Små barn - stora rättigheter : Du ska icke kränka

Man får inte göra varandra illa, man får inte retas och inte förstöra saker med flit. Det är de tre så kallade liv- och dödgränser som ingen får överträda på Vista förskola i Huddinge. Vista var en av de första förskolorna i Sverige att skriva en Likabehandlingsplan. Vi får höra hur arbetet med planen vuxit fram och följer personal och barn på avdelningen Mattisborgen. På förskolan har man tagit fram ett system där man delar ut gröna, gula eller röda kort till barnen för att uppmuntra goda initiativ och förebygga och stoppa icke önskvärda beteenden. Vi möter föräldrar och förskolepersonal, bland andra resurspedagogen Kirsi Pihl, som arbetar med att handleda personalen. Barnterapeuten Louise Forsgren, som också är knuten till förskolan, berättar om sitt arbete med barn och föräldrar. Dessutom beskriver Lars Arrhenius, Barn- och elevombud på Skolverket, om innehållet i Barn- och elevskyddslagen.