Vänligen logga in för att se på film
UR
Pedagogiska Frågor
Skolministeriet : Behöver lärare kunna mer om NPF?
Fyra av fem som jobbar i skolan anser att de inte har tillräckliga kunskaper om NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som adhd och autism. Det visar en undersökning som gjorts vid Karolinska institutet. Barnombudsmannen Fredrik Malmberg tycker att kunskapsbristen är så allvarlig att han vill se lagstiftning om mer NPF-kunskap i lärarutbildningen. Många lärarutbildningar i Sverige motsätter sig en statlig reglering och menar att om något mer ska in i lärarutbildningen så måste något annat ut. Vi besöker Källbrinksskolan i Huddinge där man aktivt jobbar med att NPF-säkra sin skola.- Originaltitel: Skolministeriet : Behöver lärare kunna mer om NPF?
- Bolag: UR
- Medverkande: Anna Maria Höglund, Fredrik Malmberg, Sven Bölte
- Produktionsår: 2016
- Ämnen: Pedagogiska frågor Kvalitetsarbete och skolutveckling Specialpedagogik Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Speltid: 28 min
- Tillgänglig till: 2025-06-30