UR Teknik

Samtida konflikter om framtida transporter : Framtida transporter - panelsamtal

Höghastighetståg på magnetbana till Paris, skolresor i förarlösa bussar, radarnavigerade långtradare på elvägar – de säljande bilderna av morgondagens transportsystem andas teknikoptimism långt från verklighetens trafikstockningar, tågförseningar och elbrist. Mot vilken infrastruktur rör vi oss egentligen? I vilka fordon ska vi färdas? Vem tar ansvar för att det långsiktigt nödvändiga byggs och underhålls? Medverkande: Oskar Fröidh, lektor i järnvägssystem vid Kungliga Tekniska högskolan, Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI och adjungerad professor vid Linköpings universitet, Jens Holm (V), kommunfullmäktige, Stockholms stad, tidigare ordförande riksdagens trafikutskott, Mattias Lundberg, trafikplanerare och strateg på Trafikverket, och Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Moderator: Ludvig Beckman. Inspelat den 20 april 2023 på Stockholms stadsmuseum. Arrangör: Vetenskapsrådet och Institutet för framtidsstudier.
  • Actors: Ludvig BeckmanTina ThorsellMattias LundbergMaria Bratt BörjessonJens HolmOskar Fröidh;
  • Originaltitel: Samtida konflikter om framtida transporter : Framtida transporter - panelsamtal
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2023