UR Värdegrund

Rättens riddare : Tjejer och killar

Det är ganska ovanligt att tjejer och killar är bästisar. Det tror i alla fall Erika och Valter - trots att just de är varandras bästa vänner. Programledare Hulda Lind Jóhannsdóttir träffar Erika och Valter och pratar om likheter och skillnader mellan killar och tjejer. Båda har varit med om att vuxna behandlar tjejer och killar olika trots att det är förbjudet att göra det. Sen förvandlas Hulda till Rättens Riddare, barnens egen superhjälte, som rycker ut när någon bryter mot barns rättigheter. Som när en lärare fått för sig att killar är busigare än tjejer och låter tjejerna leka inne på rasten medan killarna måste stanna ute. Och när läraren drar slutsatsen att det måste vara en av killarna som klottrat på toaletten - trots att de inte varit inne. Om könsroller och fördomar, skillnader och likheter. Historien om utevistelsen och skoltoaletten är påhittad, men är inspirerad av anmälningar om könsdiskriminering som kommit in till JämO och Skolverkets Barn- och elevombud.