UR Värdegrund

Rättens riddare : Mobbning

Vi möter Karolina och Fredrik som är proffs på att vara kompisar. De är kamratstödjare på sin skola och håller ett öga på vad som händer på skolgården. Om någon inte får vara med och leka eller om någon blir retad går de fram och säger till eller frågar om han eller hon vill vara med och leka. Rättens Riddare berättar om Linnea som blir mobbad av två tjejer på fotbollsträningen. Tränaren fattar inte att hon måste hjälpa till utan tycker att Linnea ska strunta i dem som är taskiga. Ingen hjälper Linnea så Rättens Riddare rycker ut. Historien om Linnea är påhittad, men inspirerad av samtal med representanter för Barnombudsmannen och anmälningar som kommit in till Barn- och elevombudet.