UR Samhällskunskap

Orka : Felicia klarar inte skolan

Felicia är 12 år och har jättesvårt att klara skolan. Hon är glömsk och kan inte koncentrera sig och hennes klasskompisar tycker att hon är jobbig. Nyligen fick hon diagnosen adhd. Felicia är en fiktiv karaktär men Stephan Wilson Yüceyataks uppdrag blir att ta reda på vilken hjälp man kan få om man har det som hon. Han träffar specialpedagogen Anna Christina Strömberg som jobbat länge med att hjälpa barn med adhd att klara skolan bättre. För oftast är det just skolan som kan vara svår att klara, det som krävs i skolan idag är precis det man har problem med när man har adhd. Vi träffar Jimmy som idag är 19 år. Han upplevde att han inte passade in i skolan. Enda gången det funkade var på idrotten eller när han fick vara själv med sin elevassistent.