UR Pedagogiska Frågor

Lärlabbet : Hur ser en bra läxa ut?

Läxor är ett återkommande debattämne. Vissa lärare är för, andra emot. Men hur ser en bra läxa ut? Och vad är egentligen syftet med den? Cathy Vatterott, professor i pedagogik vid University of Missouri, går in på vilka egenskaper en bra läxa ska ha. Bland annat säger hon att läxan ska göra att eleven känner sig smartare, inte dummare. En läxa ska heller inte öka på frustrationen vid inlärning. Enligt John Hatties stora metastudie med över 100 000 elever har läxor en positiv, men begränsad effekt, på elevers lärande.
  • Actors: Jenny ReichwaldNinamaria SkogwardMax StrandbergCathy VatterottJohn Hattie;
  • Originaltitel: Lärlabbet : Hur ser en bra läxa ut?
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2019