Vänligen logga in för att se på film
UR
Pedagogiska Frågor
Lärandets idéhistoria : Dylan Wiliam om lärandets vitala verktyg
Dylan Wiliam, professor emeritus vid Institute of education vid University of London, har under lång tid forskat på vad som utmärker framgångsrikt lärande och tagit fram en verktygslåda för arbete i klassrum. Alla lärare kan, och måste, ständigt bli bättre. Inte för att de är dåliga utan för att samhället blir alltmer komplicerat, vilket ställer högre krav på eleverna och därmed även på lärarna. Dylan Wiliam ifrågasätter handuppräckning som svarsmodell och vill istället utveckla en aktiv klassrumskultur där samtliga elever deltar i diskussioner och samtal och där det är okej att ha fel. Han menar att om eleverna känner att de inte får säga fel i skolan, så börjar det handla mer om att briljera än att utvecklas som människa, och det skapar inte någon bra grund för lärande. Han vill också använda elevernas kunskaper och erfarenheter av att vara just elever, som konsultativt stöd för lärares vidareutveckling och fortbildning.- Originaltitel: Lärandets idéhistoria : Dylan Wiliam om lärandets vitala verktyg
- Bolag: UR
- Medverkande: Dylan Wiliam
- Produktionsår: 2013
- Ämnen: Pedagogiska frågor Lärarroll och ledarskap Utbildningsvetenskaplig forskning
- Speltid: 28 min
- Tillgänglig till: 2025-06-30