UR Pedagogiska Frågor

Jakten på det demokratiska klassrummet : Manhattan New School

Vi besöker den kommunala skolan Manhattan New School på Upper East Side i New York och följer under en vecka läraren Paula Rogovin när hon undervisar förstaklassare. Paula går långt utanför de grunder som läroplanen föreskriver. I hennes klassrum lär sig barnen att ställa frågor, tänka kritiskt och finna svaren genom olika källor. Eleverna får bland annat bjuda in gäster för intervjuer varje vecka. Deras frågor och anteckningar sammanställs till böcker som sedan används till läsövningar. För att eleverna ska komma ut så mycket som möjligt från klassrummet går de varje vecka till Second Avenue där de följer bygget av en tunnelbanestation. Vi följer också med Paula när hon undervisar lärarstudenter på anrika Teachers College på Columbia University.
  • Originaltitel: Jakten på det demokratiska klassrummet : Manhattan New School
  • Bolag: En samproduktion inom Nordvisionen mellan UR och DR