UR Pedagogiska Frågor

Jakten på det demokratiska klassrummet : Freinetskolan Mimer

Som nytillträdd rektor på Freinetskolan Mimer i Norrtälje införde Ann S Pihlgren sokratiska samtal på schemat. Samtalen är filosoferande samtal som genomförs varannan vecka, från förskoleklass ända upp till nian, med målet är att utveckla tänkandet hos deltagarna. Det finns fyra samtalsregler: man måste vara beredd att ompröva sin åsikt, man ska lyssna på andra, man ska tänka tillsammans som grupp och man ska vara noga med att det inte finns något rätt eller fel. Samtalen pågår i en timme, hålls i skolans samtliga ämnen och låter både elever och personal att utveckla sina uppfattningar och göra sina stämmor hörda.
  • Originaltitel: Jakten på det demokratiska klassrummet : Freinetskolan Mimer
  • Bolag: En samproduktion inom Nordvisionen mellan UR och DR