UR Pedagogiska Frågor

Idrottslärarens drömmar och dilemman : Omöjligt uppdrag

Vi träffar idrottsläraren Ragna Stridsberg, som undervisar nyanlända elever i idrott och hälsa. En del av eleverna har bott i Sverige i några år och andra har precis flyttat till Sverige. Hon berättar om utmaningen att anpassa lektionerna efter alla elevers individuella förutsättningar. Vi träffar också idrottsläraren Marie Graffman Sahlberg som menar att hälsoaspekten ofta saknas i ämnet idrott och hälsa. Hon har under sin nuvarande forskningstjänst utarbetat en undervisningsmodell som inkluderar hälsa. Någon som också arbetar med hälsoaspekten inom ämnet idrott och hälsa är Aldo Castillo som har bestämt sig för att börja ha teorilektioner i hälsa redan i mellanstadiet med sina elever. Upplägget är att varannan lektion är en teorilektion och varannan en idrottslektion.
  • Actors: Ragna StridsbergMarie Graffman SahlbergAldo CastilloKutte JönssonMona Abbasnejad;
  • Originaltitel: Idrottslärarens drömmar och dilemman : Omöjligt uppdrag
  • Bolag: UR