UR Samhällskunskap

Hemlös : Barn utan hem

Hur stor skillnad i pris är det mellan ett hotellrum och en natt på ett härbärge? Vi följer med programledarna Nour El-Refai och Helene Westerlund under ett dygn då Helene bland annat visar olika ställen att sova på när man lever utan hem. Helene har levt som hemlös de senaste nio åren. Vi träffar också 16-åriga Diana Larsson som redan är hemlös. Hon har ADHD och klarar inte att bo hos sin mamma. Socialförvaltningen hittar inget lämpligt boende för Diana som nu är lämnad att sova i trappuppgångar eller på soffan hos en kompis. Thorsten Flink i rollen som Weiron Cide ger sig själv en lektion i hemlöshet genom att tillbringa några timmar på en luftmadrass i porten på Östermalmsgatan 2. I Sollentuna bor ett femtontal hemlösa personer i husvagnar. Vi följer Lena Fagerroth, Curre Österholm och Lasse Wigstrand som bor där.
  • Originaltitel: Hemlös : Barn utan hem
  • Bolag: UR