UR Teknik

Hela apparaten - om teknikens världar : I teknikens nät

Omkring 99 procent av vår infrastruktur är beroende av datorer. Vad skulle hända om en dag data- eller elnätet brakar samman? Hur ska vi få tag på pengar, vad händer med saker som sjukvård och vattenrening? Programledare Anna Charlotta Gunnarsson talar med Dan Larsson, nationell incidenthanteringssamordnare och informationssäkerhetsexpert på FRA (Försvarets Radioanstalt), om hur sårbart vårt datoriserade samhälle är, hur vår beredskap ser ut och vad som händer om det uppstår en nödsituation. Dessutom följer vi med barnen på Dalstugans förskola till ett reningsverk för att se vad som händer med det vi spolar ned i toaletten. Vi får också se bilder från Kibera, ett slumområde i Nairobi. Där har Camilla Wirseen och Anders Wilhelmson i samarbete med biokemister utvecklat en biologiskt nedbrytbar engångstoalett.
  • Originaltitel: Hela apparaten - om teknikens världar : I teknikens nät
  • Bolag: UR