UR Teknik

Hela apparaten - om teknikens världar : Att tänka om tekniken

Det finns många onödiga tekniska prylar. Hur mycket saker behöver vi egentligen? Och vilka konsekvenser får alla våra prylar för miljön? Programledare Anna Charlotta Gunnarsson funderar över teknikutveckling, massproduktion, prylfixering och sopberg. En sjundeklass på Kullaviksskolan resonerar kring mobiltelefoner och strålning. Vad händer när man slänger mobilerna? Femåringar från förskolan Skogsgläntan funderar över vad teknik egentligen är. Dessutom ett reportage om genteknik och etik. Var går gränsen för vad vi klarar av att ta ställning till? Vi möter Helena och Fredrik vars son har en sjukdom som endast kan botas med blodet från ett eventuellt syskons navelsträng.
  • Originaltitel: Hela apparaten - om teknikens världar : Att tänka om tekniken
  • Bolag: UR