UR Samhällskunskap

Gränssprängarna : Skolan

Gränssprängarna Andreas och Erik går till vardags på Naturbruksgymnasiet i Hemlingby. Deras lärare uppskattar ungdomarnas sätt att komma med nya lösningar. De har en annan energi och vi ska inte göra dem fyrkantiga, säger hon. Vi besöker även gymnasiesärskolan inom ramen för Polhemsskolan i Gävle, där flera av eleverna går. Therese går restauranginriktningen och förbereder serveringen av laxplanka. Oscar berättar om sitt läsintresse, han slukar böcker som Svinalängorna och Twilight. Emma Persson är under utredning för att få en diagnos. Troligen får hon diagnosen Aspberger, men hon är kluven inför resultatet av utredningen. Tränare Mia Lindgren tröstar henne med att det är bättre att veta än att gå och oroa sig.