Vänligen logga in för att se på film
UR
Pedagogiska Frågor
Från vardagssnack till skolspråk : Att stötta elevens lärande
Om explicit individuell stöttning av elever. Lärarfortbildaren Maria Wiksten förklarar begreppet scaffolding och hur olika stöttor kan byggas runt elevens kunskaper. Studiehandledning och s.k. begreppskort används i Michael Öhlins högstadieklass. Pedagogen Karin Pettersson arbetar med metoden Reading to learn och gymnasieläraren Ingegerd Norder har språkutvecklande undervisning med lässtrategier i sin förberedande flerspråkiga klass. Experterna Jilda Sürüp och Hülya Basaran talar om flerspråkighet och om vikten att främst bedöma flerspråkiga elever utifrån deras kognitiva kunskapsnivå.- Originaltitel: Från vardagssnack till skolspråk : Att stötta elevens lärande
- Bolag: UR
- Produktionsår: 2017
- Ämnen: Pedagogiska frågor Didaktik och metod Pedagogiska riktningar
- Språk: Svenska
- Speltid: 28 min
- Tillgänglig till: 2025-06-30