UR Svenska

Ett evigt berättande : Det muntliga berättandet

Det skrivna ordet har länge stått högt i kurs, men vi börjar på nytt inse vikten av det muntliga berättandet - retorik har nämligen blivit ett efterfrågat kursämne. Vi besöker en träning i berättande för barn på Medborgarplatsens bibliotek i Stockholm, träffar studenter på Södertörns högskola och pratar med retorikexperten Lena Josefsson. Vi möter Olle Josephsson, professor i nordiska språk och tidigare ordförande i Svenska språknämnden, som pratar om demokratiseringen av det svenska språket och vikten av att inse att Sverige är ett land med 175 modersmål. Vi följer med till Lund och besöker den allra första svenska tävlingen i faktaslam, en gren där faktaboksförfattare tävlar i konsten att muntligt framställa vad de skrivit om. Vi tittar också närmare på fenomenet storytelling, och Ida Junker och Sibon Kabir testar ordens makt i kommunhus och skola.