UR Historia

Entreprenörerna : Hanna Lindmark

Hanna Lindmark blev som barn bortauktionerad för att familjen inte kunde försörja henne, hon arbetade som ung som piga och hushållerska och drömde om att bli missionär. Men drömmen blev aldrig förverkligad då hon kom från små omständigheter. Istället omvandlade Hanna Lindmark sina goda hushållningskunskaper till en affärsidé. Hon började servera och sälja svensk husmanskost samtidigt som hon utbildade unga kristna flickor i matlagning. Hanna Lindmarks hushållskolor, som fick namnet Margaretaskolorna, gjorde henne till en av Sveriges riktigt framgångsrika entreprenörer i början av 1900-talet. Expert i programmet är journalist och författare Ewonne Winblad. Vi besöker också en restaurangskola i Norrköping som får tillaga strömming efter Hanna Lindmarks egna framgångsrika recept.
  • Originaltitel: Entreprenörerna : Hanna Lindmark
  • Bolag: Samproduktion mellan Mediabruket, UR och Centrum för näringslivshistoria
  • Produktionsår: 2011
  • Ämnen: Historia