Hoppa till innehåll
  Vänligen logga in för att se på film
headphones

Här kan du skapa ett klipp

Obs! tidskoden blir inte alltid exakt. Klippet kan börja någon sekund före eller efter vald tid.
Ange tiden i formatet, (mm:ss)

Kopiera den skapade länken till adressfältet i din webbläsare

UR Svenska

Didaktorn : Textanalys av pekböcker på gymnasiet

Hur kan man använda bilderböcker för små barn vid textanalys på gymnasiet utan att förlora i djup och kvalité? Katarina Lycken Rüter, lärare i Nacka, jobbar mycket med småbarnsböcker i sina klasser. Hon menar att med rätt frågor och metod kan man komma väldigt långt. "Fördelen är att jag hinner gå igenom tre olika böcker med helt olika berättarteknisk stil på en enda lektion. Och jag vet att alla har läst böckerna", säger hon, och påpekar att principen för textanalys är den samma oavsett längd på text. "Det eleverna får med sig är verktyg och förmågor som de sedan kan använda när vi går vidare till andra böcker." Men vad säger eleverna när hon kommer med en pekbok om en anka?
  • Originaltitel: Didaktorn : Textanalys av pekböcker på gymnasiet
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Natanael Derwinger, Katarina Lycken Rüter
  • Produktionsår: 2017
  • Ämnen: Pedagogiska frågor Didaktik och metod Svenska Läsning
  • Språk: Svenska
  • Speltid: 15 min
  • Tillgänglig till: 2025-06-30