Didaktorn : Digitalkunskap
Hur gör man för att få in digitala kunskaper i skolans ämnen? Och varför? När läraren Karin Nygårds för fem år sedan testade på programmering blev det uppvaknande för henne. "Jag tänkte: varför har jag gått och trott att det här var så svårt?'" Och hon insåg också att de nya kunskaperna gav en förståelse för omvärlden som hennes elever behövde få med sig. Så hon satte ihop ett nytt ämne, "digitalkunskap", där hon lät eleverna få en fördjupad inblick i vårt nya digitala samhälle. Men snabbt insåg hon att det inte räckte. "Det är ju mer än att vi bara kan betala räkningar på internet. Det är sociala aspekter, relationer, juridik, etik och att det faktiskt påverkar samhällsstrukturer. Aspekter som finns i alla ämnen i läroplanen. Och i livet." Så hon tänkte om.- Originaltitel: Didaktorn : Digitalkunskap
- Bolag: UR
- Medverkande: Natanael Derwinger
- Produktionsår: 2017
- Ämnen: Information och media Internet och digitala medier Pedagogiska frågor IT, medier och digital kompetens
- Språk: Svenska
- Speltid: 17 min
- Tillgänglig till: 2025-06-30